Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montesmus. Proin vel nibh et elit mollis
TovábbCum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montesmus. Proin vel nibh et elit mollis
TovábbAz alábbi felület ezen AEE XML állományának a fordítását, kezelhető nézetét hivatott elvégezni.
TovábbCum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montesmus. Proin vel nibh et elit mollis
TovábbAz online pénztárgépek esetén - a korábbi menetrendhez képest - változott a pénztárgépvásárlás menete. Eddig elég volt a megfelelő papírokkal befáradni hozzánk és megvásárolni a pénztárgépet, most már lényegesen bonyolultabbá vált ez a kötelező tranzakció.
1. lépés: Regisztrációs kód iránti kérelem
A online pénztárgép üzembe helyezési kódot – PTGREG adatlapon – annak kell igényelnie, aki az online pénztárgépet üzemeltetni fogja. A PTREG adatlapon, a regisztrációs kód kérésekor meg kell adni az üzemeltető adatait (név, székhely, adószám), az üzemeltetés helyét (cím), valamint a leendő (vagy meglévő) üzlet fantázianevét. Ezek az adatok fogják alkotni a beüzemelt online pénztárgép fejléc részét, amelynek tartalmi elemeit a 48/2013 (XI.15) NGM rendelet szabályozza.
A regisztrációs kód iránti kérelmet a NAV 5 munkanapon belül feldolgozza, arra - a hibás kérelmet nem alapul véve - válaszul egy határozatot küld az ügyfélkapus tárhelyre, amely tartalmazza a 16 karakteres regisztrációs kódot, amellyel az új online pénztárgép üzembe helyezhető.
2. lépés: Online pénztárgép kiválasztása
A megfelelő típus kiválasztása nem egy utolsó szempont: nem mindegy milyen üzletbe, milyen tevékenységre, mekkora napi nyugtaszámmal dolgozva, PC-re kötve, vagy nem...
Az alábbi általános lehetőségek azért előre belőhetőek:
- PC-s kapcsolat akkor szükséges, ha közvetlenül szoftverből akarunk bizonylatot nyomtatni, folyamatos raktárkezelés szükséges, Nemzeti Dohánybolt esetén majdcsak elkerülhetetn. Ezen megoldásokra jelenleg a Micra Jota M, CashCube Pro, CashCube light típusok ajánlhatóak a PC-s kapcsolat miatt mindenképpen.
- Magas nyugtaszám: amennyiben naponta több száz, vagy akár több ezer adóügyi bizonylat készül, akkor részben a billentyűzet minősége, részben a hőnyomtató típusa miatt fontos szempont lehet a választás során. A forgalmazók ajánlása elsősorban a Micra Eco S illetve a CashCube Pro, valamint a Datecs DP-45 típusok a legjobb választások.
- Akkumulátoros használat: piacon, mozgóárusoknál fontos szempont lehet; amennyiben nincs folyamatos áramellátás a kiválasztott értékesítési helyen, úgy feltétel az akkumulátoros használat. Elsősorban a Datecs DP-25, Micra Mini, Tremol típusok ajánlhatóak.
Kérje kollegáink segítségét a megfelelő típus kiválasztásánál: Ne feledje, hosszabb távú beruházásról van szó, a mostani választás alapján fogja akár nyögni a rossz döntést az online pénztárgép napi használata közben!
3. lépés: Szükséges papírok
Mint manapság mindennek, az online pénztárgép egyik legfontosabb pontja a bürokrácia!
Feltétlenül szükséges iratok online pénztárgép vásárlása esetén:
- aláírási címpéldány (cég esetén)
- meghatalmazás (cég vagy egyéni vállalkozó esetén, amennyiben nem az aláíró fogja hitelesíteni a papírokat)
- aláíró személyes papírjai: személyi igazolvány, adókártya, lakcímigazoló
- meghatalmazott esetén: aláíró papírjai, meghatalmazott papírjai (személyi igazolvány, adókártya, lakcímigazoló)
- cég esetén cégkivonat (nyilvános, e-cegjegyzek.hu-ról kollegáink letöltik a legfrissebbet)
- egyéni vállalkozó esetén: vállalkozói igazolvány, vagy a vállalkozás bejegyzéséről szóló határozat (helyi önkormányzattól)
- regisztrációs kódról szóló határozat (NAV-tól, az 1. lépésben igényelt)
Természetesen a fenti iratokból nem kérünk itthagyni egyet sem, a szükséges iratokat másoljuk, így nem szükséges eredeti példányt újrahitelesíttetni!
A szükséges iratok részben a beüzemeléshez, részben pedig a kommunikációt biztosító szerződés megkötéséhez szükségesek (Mobil Adat, Telekom, No Roaming, Datron felé)
4. lépés: Programozáshoz szükséges adatok megadása
Fontos, hogy a későbbiekben hogyan kívánja használni a megvásárolt online pénztárgépet: szükséges az ÁFA körök megadása (ÁFA körös értékesítés esetén ÁFA gyűjtőkhöz, tárgyi adómentes esetén vagy alanyi adómentes értékesítés esetén is szükséges másik-másik gyűjtő felprogramozása).
Kér-e értékhatár beállítást: azt a célt szolgáltja, hogy lehetőség szerint ne legyen elütés a pénztárgépen, egy-egy "elütés" sok plussz munkát okozhat (jegyzőkönyvezés, magyarázkodás, stb.)
Reklámszöveg szükséges-e: az előállított adóügyi bizonylatokon lehetőség van a láblécben elhelyezni reklámszöveget. Hasznos lehet, ha extra információval szeretnénk ellátni ügyfeleinket, vagy egyszerűen csak "Köszönjük, hogy nálunk vásárolt!" udvariassági kört futjuk le.
PC-vel összekötjük-e online pénztárgépünket: mindenképpen kérje kollegáink segítségét, nem csak programozni, de ellenőrízni és oktatni sem árt ezt a funkciót!
Használunk-e perifériális eszközt: vonalkódolvasót, külső vevőkijelzőt, bankkártya terminált, stb.
Egyéb fizetési eszközök: bankkártya, utalvány elfogadására lesz-e lehetőség
5. lépés: A megrendelés ellenőrzése, fizetés az élesítés előtt
Miért kérjük az online pénztárgép árát élesítés / megszemélyesítés előtt? Azért, mert a megszemélyesített online pénztárgépet a regisztrációs kód felhasználásával az adott adószámhoz kötjük! Ezen művelet után a pénztárgép már csak az adott adózó / üzemeltető adataival üzemelhet, valamint neki kell elszámolnia az ebbe az online pénztárgépbe kerülő adatokkal is: leginkább a bevételi adatokkal, hiszen azok már adóalapot képeznek!
Természetesen rendelést felveszünk az online pénztárgép megrendeléséről e nélkül is, de a megszemélyesítési folyamatot csak ezen összeg megfizetése után van módunk megkezdeni (készpénzben, bankkártyával, előre utalással teljesíthető)
6. lépés: Beüzemelt online pénztárgép átvétele, ellenőrzése, oktatás
A megszemélyesítéssel és a programozással még nem ért véget a munka: sem nekünk, sem Önnek! Az új online pénztárgépét átvételkor kérjük ellenőrízze, bárki hibázhat, jobb ezt minél hamarabb észrevenni: gyűjtők programozása megtörtént-e, értékhatár beállítások ellenőrzése, reklámszöveg, stb.
Ha minden rendben, jön az oktatás. Röviden megmutatjuk, hogy hogyan is kell használatba venni az új online pénztárgépet:
- napnyitás
- váltópénz regisztrálása a pénztárgépben
- értékesítési műveletek
- gyűjtők, különböző fizetési módok használata
- napzárás
- jelentések (pénzügyi, forgalmi)
Ezek a főbb funkciók, amelyekkel mindenképpen tisztában kell lenni az első használatkor!
Beüzemelt online pénztárgépével kapcsolatban ezután is állunk rendelkezésére: a pénztárgépen elhelyezett matricán található telefonszámokon, e-mailben, személyesen!
2013. március 20-tól a 3/2013. (II. 15.) NGM rendelete az alábbiakban határozza meg a pénztárgép használatra kötelezettek körét:
1. melléklet a 3/2003 . (II. 15.) NGM rendelethez
Nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel, taxaméterrel eleget tenni kötelezettek köre
1. Az Áfa tv. 166. § (2) bekezdésében foglalt feltétel teljesülése hiányában nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok, illetve üzletek:
a) a gyógyszertárak,
b) a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR ‘08 47.1–47.7 (bolti kiskereskedelem) és 47.91 (nem bolti kiskereskedelem) szerinti kiskereskedelmi, az 56.1 (Éttermi, mozgó vendéglátás) és 56.3 (Italszolgáltatás) szerinti vendéglátási (kivéve a mozgó szolgáltatásnyújtást), az 55.1–55.3 (Szállodai,üdülési, kempingszolgáltaás) szerinti szálláshely-szolgáltatási, a 77.1–77.2 (Gépjárműkölcsönzés, Személyi használatú, háztartási cikk kölcsönzés) és 77.33 (irodagép kölcsönzés) szerinti kölcsönzési és a 95.1–95.2 (Számítógép, kommunikációs eszköz, Személyi, háztartási cikk javítása) szerinti javítási tevékenységet folytató valamennyi adóalany, üzlet, mozgóbolt, kivéve:
ba) a betétdíjas göngyöleget visszaváltó üzlet,
bb) a csomagküldő kereskedelem, kivéve annak nyílt árusítást végző üzlete, bemutatóterme,
bc) az ipari – kivéve élelmiszeripari – tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, ha termelő és értékesítő tevékenységét ugyanabban a helyiségben folytatja,
bd) a termelői borkimérés,
be) az utazási iroda, utazási ügynökség, turisztikai szolgáltató iroda utazási szolgáltatásai tekintetében,
c) a 2009. október 15. napján hatályos TEÁOR ‘08 46.2–46.7 szerinti nagykereskedelmi tevékenységet folytató adóalanyok, üzletek a kiskereskedelmi értékesítésük tekintetében.
2. Az Áfa tv. 166. § (2) bekezdésében foglalt feltétel teljesülése hiányában nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag taxaméterrel tehetnek eleget a taxiszolgáltatást nyújtó adóalanyok.
segédletek:
3/2013. (II. 15.) NGM rendelet
http://www.njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=158899.237517
TEÁOR módszertani útmutató, és lista
http://www.ksh.hu/docs/files/532985.PDF http://www.ksh.hu/docs/files/532988.PDF
Az áfa törvény 17. §-a szerinti előlegfizetés esetén az áfa törvény 43. § (4) bekezdésében foglaltak szerint számlát kell kibocsátani, amelyen az előlegfizetés ténye feltüntetésre kerül. Ez a számlaadási kötelezettség a törvény hivatkozott rendelkezéséből ered, független a vevő kérésétől és az eladó szándékától. E gazdasági eseményt tehát nyugtával nem elegendő bizonylatolni.
Az 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: áfa-törvény) 70.§-a értelmében a nyugtaadási kötelezettség általános, ez alól csak az ugyanezen törvényhely (2) bekezdésében, illetve a 73.§-ban tárgyalt esetek képeznek kivételt. Egyszerűsített számlát csak a vevő kérésére kell kibocsátani. Az adózó nem dönthet úgy, hogy azáltal iktatja ki a nyugtaadást, hogy kivétel nélkül minden értékesítéséről egyszerűsített számlát bocsát ki, mert…
Minden forgalomban lévő pénztárgépet (a tartalék pénztárgépet) is köteles a pénztárgép üzemeltetője minden év elején - külön kiadott APEH közleményben szabályozott módon - az előző naptári évre vonatkozóan a pénztárgép adómemóriájának kiíratását - a bevétellel való egyeztetés érdekében - el kell végezni, és azt az ellenőrzés céljára megőrizni. A kiírt összesített adatokat a kiíratást végzőnek a pénztárgépnaplóban is rögzíteni kell. A kinyomtatott fekete doboz kiíratást a gépnaplóban őrizni kell a pénztárgép használati ideje alatt, és a forgalomból kivonás után még 5 + tárgy évig.
Azok a pénztárgépek melyeket a jelenlegi apeh előírásnak megfelelnek és újonnan vagy használtan vásárolhatóak és forgalomba helyezhetőek.
Azok a pénztárgépek melyeket a jelenlegi apeh előírás miatt újonnan és használtan sem lehet megvásárolni és nem lehet forgalomba helyezni
Azok a pénztárgépek melyekben ha nem történik tulajdonos változás, tehát az adószám első 8 számjegye nem változik akkor 2010.12.31-ig fekete dobozt lehet cserélni benne
Azok a pénztárgépek melyek a fekete doboz megteltéig vagy egy esetleges fekete doboz meghibásodásig használhatóak.
Azok a pénztárgépek melyek semmilyen körülmények között nem használhatóak!
Bővebben: NAV
Az átállítás minden olyan pénztárgépre vonatkozik, amely nincs kivonva a forgalomból, kivétel nincs! Akkor is át kell állítani az új 25%-os és 18%-os ÁFA-kulcsokat, ha azt nem használják. Minden átállításról adatközlő lapot kell küldenünk az adóhatóság felé. A határidőn túl átállított gépekről listát kell küldenünk az APEH részére. Kérem, ne felejtsék el átállíttatni pénztárgépeiket! Az ÁFA átállítást kizárólag a hivatalos szerviz által lehet elvégezni.
Az üzletek működéséről és a belkereskedelmi tevékenység folytatásának feltételeiről szóló 4/1997. (I.22.) Korm. rendeletet módosította a 160/2000. (IX.21.) Korm. rendelet. Ennek következtében módosult a rendelet személyi hatálya, de a módosítás érintette - többek között – az 1. számú mellékletet is, mely az üzletkörök felsorolását tartalmazza. Új elemként jelenik meg ugyanis a 703. Egyéb jármű kölcsönző (TEÁOR 71.21-ből), a 801. Lábbeli, bőráru javító műhely, fiók (TEÁOR 52.71), a 802. Elektromos háztartási cikk javító műhely, fiók (TEÁOR 52.72), a 803. Óra-, ékszerjavító műhely, fiók (TEÁOR 52.73), és a 804. Egyéb fogyasztási cikk javító műhely, fiók (TEÁOR 52.74). Mivel a pénztárgépek és taxaméterek használatáról szóló 24/1995. (XI.22.) PM rendelet mellékletének I./c) pontja értelmében nyugtaadási kötelezettségének csak pénztárgéppel tehet eleget az üzletek működéséről szóló, külön jogszabály vonatkozó mellékletében szereplő valamennyi üzlet, ezért a módosító kormányrendelet hatályba lépését követően (a kihirdetést követő 30 nap elteltével) a fent említett üzletköri besorolású tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetek is csak pénztárgéppel tehetnek eleget nyugtaadási kötelezettségüknek (a gazdálkodó szervezetek fogalmát a Ptk. 685. § c) pontja határozza meg).
további információk:
Ki kötelezett pénztárgéppel, taxaméterrel teljesíteni a nyugtaadási kötelezettségét
Pénztárgéphasználatra kötelezett adózó, ha csak számlával tesz eleget kötelezettségének online pénztárgép helyett
"
A pénztárgépek forgalmazási engedélyét az APEH elnöke adja ki, és vonja vissza. Az APEH elnöke az engedélyben megjelöli a típust, az engedély számát, a forgalmazó és a szervizek kötelezettségeit. Ha a forgalmazó, vagy a szervizek az engedélyben foglaltakat nem tartják be, az APEH a jogszabályokban előírtak szerint jár el. A forgalmazásra engedélyezett, illetve visszavont pénztárgépek és taxaméterek listája az Adó és Ellenőrzési Értesítőben és az APEH Internetes honlapján közzétételre kerül.
Az APEH közlemény szabályozza a pénztárgépek javítását is. A pénztárgépen max. 15 db, ezen belül max. 5 db azonos típusú hibajavítás végezhető el. A hibaszám megállapításánál nem kell figyelembe venni az akkumulátor, biztosíték, nyomtató mechanikai hibát. Az ezt meghaladó javítás esetén a pénztárgépet selejtezni kell. Tehát, ha a pénztárgépet már 15-ször javították (a kivételek figyelembevételével) akkor az nem használható tovább, függetlenül a gép korától
Az AP szám a pénztárgépek egyedi azonosító száma. Ez a szám minden pénztárgép esetén más, nem lehet két megegyező AP szám. A 9 jegyű szám első 3 számjegye a pénztárgép típus azonosítója, a többi 6 számjegy pedig a kassza egyedi azonosítója. Ezt a számot a pénztárgép mellé kapott gépnaplóból, az APEH bejelentőről, vagy a nyugták aljáról olvashatja le. Minden kiadott nyugta alján kötelezően szerepelnie kell, így minden nyugtáról leolvasható. kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel vagy taxaméterrel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok, illetve üzletek, ha a nyugtaadás helyett nem választották a számla kibocsátást:
Üzemanyagkút esetében pénztárgépként csak erre a célra kialakított, kútfejjel összekötött, típusjóváhagyott pénztárgép használható.
Nyugtaadási kötelezettségüknek kizárólag pénztárgéppel vagy taxaméterrel tehetnek eleget az alábbi adóalanyok, illetve üzletek, ha a nyugtaadás helyett nem választották a számla kibocsátást:
Üzemanyagkút esetében pénztárgépként csak erre a célra kialakított, kútfejjel összekötött, típusjóváhagyott pénztárgép használható.
Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal 2006. 01.01 hatállyal új közleményt adott ki, mely szabályozza a pénztárgépk technikai követelményrendszerét, valamint a javítást és üzembehelyezést. Nagyon fontos, hogy a nyugta fejlécének kötelező adatai is változtak. (közlemény 1.15.pont) A következő adatoknak a leírt sorrendben mindenképpen szerepelnie kell a fejlécben: Bizonylat fejléc adatok (az adatsorok alábbi sorrendje kötelező);
Tehát ha Önök pénztárgépet vásárolnak ellenőrizzék le, hogy ezek az adatok mindenképpen szerepeljenek a nyugta fejlécében.
Minden gép esetén lehetőség van a nyugta lezárását megelőző korrekcióra, az ehhez szükséges információt megtalálja a géphez adott útmutatóban, vagy keresse meg a készüléket honlapunkon, és nézze meg a kezelési útmutatót. Amennyiben már lezárta a nyugtát, tehát a nyugta aljára kinyomtatta a gép AP-jelét, és az APEH számot, akkor csak egy külön nyomtatványon teheti ezt meg: Pénztárgép napi bevételének módosító tételei (B.sz.ny. 22-31 r.sz.)
A rontott nyugtát csatolni kell a tőpéldányhoz, az első példányt kell eljuttani a napi zárás szalaggal a könyvelőhöz, aki majd a rontott nyugta összegét az adóköteles forgalomból levonja.
Bővebben: